Wat is de beste tijd om bericht op Facebook te plaatsen?

Dit is één van de meest gestelde vragen: ‘Wat is de beste tijd om bericht op Facebook te plaatsen?’ Iedere ondernemer, klein of groot, wil uiteraard het meeste uit social media halen. Een post/bericht moet voldoening geven. Wordt er op gereageerd? Wat is het bereik? Wie is de doelgroep? Genereert het kliks naar mijn website? In dit blog geven ik antwoord op het onderwerp en geef ik tips & trics over hoe je eenvoudig inzicht kunt krijgen in de statistieken van je berichten.

Vergeet de utopie!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; er is geen beste tijd, dag, week of maand om een bericht te plaatsen. Iedere onderneming is anders wat betreft doelgroep en daarom is het van belang om goed te weten A; wie is mijn doelgroep?, B; wanneer is mijn doelgroep online? en C; Waar reageert mijn doelgroep op? Essentiele informatie is nodig om het maximale uit je berichten te halen. Onderstaande afbeelding toont de Audience Insight van mijn bedrijfspagina op Facebook:

Audience Insight - Doelgroep Maciotto

Bovenstaand geeft zeer duidelijk weer wie de doelgroep is en waar de doelgroep vandaan komt. Op deze manier kun je bij het promoten van je berichten (betaald) meer potentie aan je campagne geven. Je kunt gedetailleerd kiezen wie je bericht ziet. Ga je voor uitbouw van de bestaande doelgroep, in mijn geval mannen tussen de 18-24 jaar, of wil je een nieuwe doelgroep aanboren, bijvoorbeeld vrouwen tussen 45-54? Met deze inzichten worden de resultaten van je campagne ineens interessanter.

Wanneer; that’s the question!

Ja ja, we komen er wel. Wanneer is dan mijn doelgroep online? Moet ik in de ochtend plaatsen? Of is 20.00 uur in de avond beter? Dat ligt volledig aan de indeling van uw doelgroep. Over het algemeen gezien (ik heb namelijk al wat verschillende inzichten van pagina’s gezien) is het in de middag en avond het drukst op Facebook. Onderstaande afbeelding ondersteunt dit:

Audience Insight - Wanneer online

Zondagavond rond de klok van 20.00 uur; op dit moment zijn de meeste van mijn fans, volgers, vind-ik-leuks online. Logischerwijs is dit dan ook hét moment om iets te posten, of niet? Aan de ene kant zeg ik ja, gezien de statistieken en de ervaring absoluut de moeite waard, maar aan de andere kant; het wordt steeds drukker op Facebook en dan met name de betaalde advertenties.