Wat is SEA?

Wat is zoekmachine-adverteren (SEA) en op welke manier kun je het inzetten?

Zoekmachine-adverteren, ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd, is het betaald adverteren in zoekmachines als Google en Bing. SEA is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de organische (SEO) zoekopdrachten. Door in een veiling te bieden op zoekwoorden is het mogelijk om relevant verkeer naar je website te krijgen. Je betaalt hierbij per klik (per bezoeker op je website).

In Nederland is Google AdWords het meest gebruikte advertentieprogramma. Meer dan 90% van de totale zoekopdrachten in Nederland gaan via Google. Dat betekent niet dat adverteren via Bing (van Microsoft) niet interessant kan zijn.

Onderstaande afbeelding toont het verschil in de SERP (Search Engine Result Page) tussen SEA en SEO. Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, is actief optimaliseren van website om zodoende meer bezoekers én een hogere ranking binnen de zoekmachine te behalen. (link met <a href=”url”>link text</a>)

SEA is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de organische (SEO) zoekopdrachten.